Niebezpieczna prędkość. Filmy, które były inspiracją dla Dunkierki

Najchętniej rzuciłbym wszystko i spędził lipiec w Londynie. Dlaczego? Ano dlatego, że właśnie w lipcu w londyńskim British Film Institute (czyli miejscu, które szanuję i uwielbiam) będzie można zobaczyć dziesięć filmów, które były inspiracją dla Christophera Nolana, kiedy pracował nad Dunkierką. Przedpremierowo pokazany zostanie też nowy film mistrza, do którego osobiście zrobi prelekcję.

Christopher Nolan jest wielkim fanem oglądania filmów w kinach i na taśmie celuloidowej. Dlatego też bardzo chciał pokazać widzom filmowe klasyki, który były dla niego inspiracją w trakcie prac nad Dunkierką.

“Mogliście się spodziewać, że będą to filmy wojenne, ale dla mnie Dunkierka to bardziej film o przetrwaniu niż o wojnie” – wyjaśnia reżyser Mrocznego rycerza.

Skojarzyło mi się to ze słowami Stanleya Kubricka, który mówił, że Lista Schindlera nie jest filmem o Holokauście, tylko o ratowaniu ludzi i że Lśnienie jest filmem optymistycznym, bo opowiada o tym, że istnieje życie po śmierci.

All-Quiet-On-The-Western-Front-e1471271749183

Ale wracając do przeglądu…

„Jedno spojrzenie na esej Jamesa Jonesa Phony War Films (w którym wymienia kilka moich klasycznych filmowych faworytów) wyjaśnia, co kryje się za pokazaniem w filmie prawdziwej wojny” – kontynuuje Nolan. „Zdaniem Jonesa film Na zachodzie bez zmian (Lewis Milestone, 1930) jako pierwszy i najlepiej pokazał to, że wojna dehumanizuje. Oglądając to arcydzieło, trudno się nie zgodzić, że intensywność i koszmar wojny nigdy nie były bardziej przerażające”.

W opinii Nolana ten film świetnie pokazuje potęgę sprzeciwu przeciwko szukaniu sensu i logiki w indywidualnym ludzkim losie.

„Większość pozostałych filmów z tego przeglądu dzieli się na dwie inne, ale zazębiające się ze sobą kategorie – od klasyków o uznanej pozycji takich jak Cena strachu (Henri-Georges Clouzot, 1953) i Obcego (Ridley Scott, 1979), po bardziej współczesne tykające zegarki, przez które obgryza się w czasie seansu paznokcie, czyli Speed: Niebezpieczna prędkość (Jan de Bont, 1994) i Niepowstrzymanego (Tony Scott, 2010)” – wymienił Nolan.

Twórca Incepcji zwrócił uwagę na to, że w trakcie oglądania tych filmów widz może się zagłębić w mechanizmy używania suspensu i tego, jaki napięcie ma wpływ na reakcje widowni.

„Pozostałe filmowy tytuły zgłębiają możliwość czystego opowiadania obrazami – w niemej klasyce Chciwość  Stroheima (1924) i Wschodzie słońca Murnaua (1927), albo we fragmentach Córki Ryana (David Lean, 1970) z porywającymi scenami z nieosłoniętymi od wiatru plażami i uderzającymi falami” – opowiada mistrz.

RyansDaughter_onesheet-3

„Relacja między geograficznym spektaklem a narracją i tematyką tych dzieł jest niesamowita i inspirująca. To czyste kino” – podkreśla Nolan.

Z kolei Bitwa o Algier (Gillo Pontecorvo, 1966) jest dla niego ponadczasowym i wstrząsającym przykładem narracji rodem z kina verite, którego bohaterowie obchodzą widzów po prostu dlatego, że czujemy się zanurzeni w ich świat i przeciwności, z którymi się zmagają.

Wizualny splendor, przeplatające się narracje i agresywnie anachroniczna muzyka z Rydwanów ognia Huhga Hudsona (1981) zaowocowały natomiast arcydziełem brytyjskich niedomówień, których popularność dynamicznie zaciemnia jego radykalną wymowę.

„Na koniec, żadna analiza filmowego suspensu i wizualnego opowiadania obrazami nie byłaby kompletna bez Hitchcocka i jego technicznej wirtuozerii w Zagranicznym korespondencie (1949) – opowieści o strąceniu samolotu nad morzem dostarczyła inspiracji, którą podjęliśmy w Dunkierce” – dodał mistrz.

„Wszystkie te filmy zostaną pokazane w formacie 35 mm albo 75 mm. Mam nadzieje, że będziecie się dobrze bawić przy okazji tej rzadkiej okazji do obejrzenia niesamowitych filmów w ich oryginalnej analogowej chwale, tak jak chciała tego natura” – powiedział Nolan.

Nolan tworzy hyperfilmy, które nie kończą się wraz z napisami końcowymi, ale na długo pozostają w mojej pamięci i skłaniają mnie do refleksji. Jest dla mnie Bobem Dylanem kina ze względu na to, jak zmienia to medium. A nawet pozornie drobne detale w warstwie wizualnej i dźwiękowej potrafią zrobić ogromną różnicę.

Z wybranych przez niego filmów na dużym ekranie widziałem tylko Wschód słońca i zrobił na mnie duże wrażenie. W trakcie seansu zauważyłem, że jeden z jego fragmentów posłużył za inspirację do być może najsłynniejszej sceny z Titanica Jamesa Camerona. Nie dziwi mnie więc, że Nolan inspiruje się tym filmem i tym bardziej go Wam polecam.

Szczegóły na: BFI.

christopher-nolan-presents-01

SEZON:

Lista:

Przedpremiera: Dunkierka + prelekcja reżysera Christophera Nolana.

Bilety £24, concs £19.20.

Czwartek 13 lipca

20:15 NFT1

Chciwość

USA 1924. Dir Erich von Stroheim. With Gibson Gowland, Zasu Pitts, Jean Hersholt. 132min. 35mm. PG.

Niedziela 2 lipca

15:10 NFT1 /

Niedziela 9 lipca

14:15 NFT3

Wschód słońca

USA 1927. Dir FW Murnau. With George O’Brien,

Janet Gaynor, Margaret Livingston. 94min.

35mm. With score.

Poniedziałek 3 lipca

20:40 NFT2

Sobota 8 lipca

18:20 NFT2

Środa 12 lipca

20:50 NFT2

Na zachodzie bez zmian

USA 1930. Dir Lewis

Milestone. With Lew Ayres,

Louis Wolheim, John Wray. 133min with restored soundtrack.

35mm. PG

Niedziela 2 lipca

17:20 NFT3

Czwartek 6 lipca

18:00 NFT3

Zagraniczny korespondent

USA 1940. Dir Alfred Hitchcock. With Laraine

Day, George Sanders, Joel McCrea.

119min. 35mm. PG

Sobota 1 lipca

15:20 NFT1

/

Niedziela 22 lipca

15:10 NFT3

Cena strachu

Le salaire de la peur

France

Italy 1953. Dir Henri

Georges Clouzot.

With Yves

Montand, Charles Vanel, Véra

Clouzot. 147min. 35mm.

EST. PG

Sobota 15 lipca

18:00 NFT1

/

Sobota 22 lipca

17:40 NFT3

Bitwa o Algier

Wtorek 4 lipca

18:15 NFT3 /

Niedziela 9 lipca

20:10 NFT1

Córka Ryana

UK 1970. Dir David Lean. With John Mills,

Sarah Miles, Robert Mitchum. 194min

(+ interval). 70mm. 15

Niedziela 16 lipca

15:15 NFT1 /

Wtorek 19 lipca

19:00 NFT1

Obcy

UK

USA 1979. Dir Ridley Scott. With Sigourney Weaver, John Hurt, Ian Holm. 116min. 35mm. 15

Niedziela 23 lipca

20:15 NFT1 /

Sobota 29 lipca

20:45 NFT1

Rydwany ognia

UK 1981. Dir Hugh Hudson. With Ben Cross,

Ian Charleson, Ian Holm,

Nicholas Farrell.

123min. 35mm. PG

Sobota 15 lipca.

15:20 NFT3 /

Niedziela 23 lipca

17:40 NFT1

Speed. Niebezpieczna prędkość

USA 1994. Dir Jan de Bont. With Keanu Reeves, Sandra Bullock, Dennis Hopper.

116min.

35mm. 15

Wtorek 25 lipca

20:50 NFT1 /

Niedziela 30 lipca

17:20 NFT3

Niepowstrzymany

Unstoppable

USA 2010. Dir Tony Scott.

With Denzel Washington, Chris Pine,

Rosario Dawson. 98min.

35mm. 12A

Sobota 29 lipca

17:50 NFT3 /

Poniedziałek 31 lipca

20:45 NFT.

 

Start typing and press Enter to search