Spora część z nas, słysząc słowo telewizja, dostaje mdłości. Przed oczami stają nam odmóżdżające telenowele, niekończące się reklamy, programy rozrywkowe z wszędobylskimi żartami z gleby, teleturnieje wyprofilowane pod właściciela mózgu o wielkości ziarnka grochu czy filmy, w których Al Pacino, Meryl Streep lub Jennifer Lawrence mówią głosem tego samego, sztampowego lektora. Do rangi towarzyskiego zwyczaju urosło już stwierdzenie: nie wiem, ja nie mam w domu telewizji. Z pewnością wyobrażenia i stereotypy na temat telewizji mają duże odzwierciedlenie w rzeczywistości. Czym jednak byłaby reguła, gdyby nie posiadała wyjątków?
Niedawno, całkiem przypadkiem – przecież nie mamy w domu telewizji – natknęliśmy się na akcję promocyjną telewizji AXN, której celem jest rozpropagowanie jesiennej ramówki stacji. Powiew świeżości i odstępstwo od spranej formy – to określenia najtrafniej definiujące nasze pierwsze refleksje. Otóż telewizja AXN użyła niecnej prowokacji, wywołując w swoich widzach niemałe emocjonalne wzburzenie. Idee przyświecające realizacji akcji promującej jesienną ramówkę, przedstawiciele telewizji opisują z dumą:
Z tej okazji (promocji jesiennej ramówki przyp.red.) ruszyliśmy na polskie ulice, by w bezpośrednim spotkaniu z widzami pokazać, co znaczy dreszcz emocji, heroizm i tajemnica, czyli to, co charakteryzuje AXN, AXN BLACK i AXN WHITE. Filmiki zostały nakręcone, by pokazać, jak zaskoczenie gwarantowane przez kanały AXN przenika do codzienności, w której transformacja i dobra zabawa to kluczowe czynniki. Mamy tajemniczego zabójcę, eksperyment, który poszedł nie do końca zgodnie z planem, i księdza, który jeszcze pokaże, na co go stać – wybuchową mieszankę tego, co czeka was w AXN, AXN BLACK i AXN WHITE. Jeśli chodzi o zaskakujące i wyjątkowe produkcje (jak serial ZBRODNIA – pierwszy zrealizowany przez AXN w Polsce), AXN zadba, byście tej jesieni nie mogli oderwać się od telewizora nawet na chwilę!
Brzmi mocno. A jak cała akcja przedstawia się w rzeczywitości? Sprawdźcie film, który naszej redakcji najbardziej przypadł do gustu. Oto Winda. Oceńcie sami.
I jak? Ile recenzenckich gwiazdek byśmy nie przyznali, twórcom pomysłu należy oddać, że wyszło niebanalnie. Nieco więcej o pomyśle, procesie realizacyjnym i filmowym backstage’u, możecie dowiedzieć się stąd:
Na ten sezon AXN przygotowało pierwszą w swojej historii stacji polską produkcję – Zbrodnia. Liczymy, że będzie to bardzo interesująca gatunkowa propozycja, do których AXN w poprzednich latach przyzwyczaiło. Przypomnijmy, że to właśnie tu po raz pierwszy polskim widzom pokazali się policjanci z oryginalnej wersji CSI, tej z Las Vegas. Kultowy serial, który zrobił z Williama Petersena i Marg Helgenberger gwiazdy, a ostatnio odrodził karierę świetnego Teda Dansona, wkracza właśnie w 15 sezon. Kryminalne zagadki Las Vegas zrewolucjonizowały podejście do procedural drama i doczekały się 3 spin-offów. Żaden z nich nie okazał się jednak równie udany co oryginał, który w przeciwieństwie do odpowiedników z Miami i Nowego Jorku, wciąż nie schodzi z anteny.
AXN poza serialami, zawsze pokazywało najlepsze pozycje hollywoodzkiego mainstreamu: zarówno te nowsze jak Dystrykt 9 Neilla Blomkampa, jeden z najważniejszych filmów science-fiction lat 2000nych, jak i te bardziej klasyczne, m.in. Facetów w czerni Barry’ego Sonnenfelda. komedię która pozwoliła narodzić się parze na miarę dawnych dokonań Jacka Lemmona i Waltera Matthau. Jones i Smith to teraz już klasyczny filmowy duet.
Jeśli mowa o klasyce, nie wolno zapomnieć o Hannibalu, także dotychczas pokazywanym w AXN. Ryzykowny pomysł nakręcenia historii Lectera bez Anthony’ego Hopkinsa już raz się nie powiódł. Po pierwszym sezonie serialu z wybitnym Madsem Mikkelsen można było mieć spore obawy, że będzie podobnie. Na szczęście druga seria udowodniła, że dr Lecter to wciąż bezapelacyjny ekranowy magnes. Jest strasznie, jest w klimacie, jest w AXN. Będzie więcej!
Jak tam Wasze mdłości? Mamy nadzieję, że akcja AXN nieco odczarowuje wszechobecną telewizyjną nijakość również i w Waszych oczach. Nadchodząca jesień przywołuje skojarzenia z deszczowymi popołudniami, wcześnie zachodzącym słońcem i gorącą herbatą – trzymaną w dłoniach, wystających spod wełnianego koca. Jeśli poziom zawartości ramówki AXN będzie odpowiadać filmom ją zapowiadających (to ciągle pilnie strzeżona tajemnica), to może warto – choć kilka wieczorów – zmienić kanał i powierzyć im kredyt zaufania. My go dajemy, choć będziemy bacznie wypatrywać owoce tej kampanii. Wtedy zbijemy piątkę lub wyplujemy te słowa.